torsdag 15 april 2010

Honom Han Hans

Jag har en favorit-nätbaserad-författare som kallar sig själv Tinnean. Amerikanska, och jag läser också hennes Livejournal, där hon då och då förklarar att hon alltid skriver sina historier ur första person, och hellre växlar berättare, än använder tredje person, utav en särskild specifik anledning. Hon tycker helt enkelt att det blir för förvirrande att beskriva två manliga personers agerande samtidigt. För många He och Him och His.

Trots att Tinnean är en av mina favoriter, tänker jag, varje gång hon nämner detta, att det är lite lat gjort av henne. Jag föredrar tredje person. Det funkar ju! Bevisligen är det många andra författare som lyckats. Latmask tänker jag, och drömmer om den dagen jag kan våga berätta för henne att jag älskar hennes historier, men inte hennes eviga bytande av berättare.

Men så får jag samma problem själv, när jag sitter och redigerar om mina tre första kapitel. Innan jag talat om för läsarna att den som Sebastian följer efter heter Jonathan, så blir det en väldig massa Han, Honom, Den andre, Personen med det mörka håret, och jag vet inte hur jag ska lösa det.

Jag hatar när jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Spam raderas alltid. Irrelevant skit om att "läs min blogg för att vinna grejer", raderas också.

Allt annat läses!