torsdag 15 april 2010

Don't mock my size

Vaddå Kort?
Det gör väl inget att en bok bara blir 35000 ord? Många böcker är inte längre än så. Väldigt många. Sen att de flesta närmar sig 75000, det kan väl förbli osagt, eller hur?

Efter en grundlig genomgång av kapitel ett (eftersom jag inte tänkt börja med Kapitel sex förrän på måndag), lyckades jag lägga till runt 500 ord, så det kapitlet har en mer acceptabel längd nu. Jag vet att jag funderat på att lägga ihop de första kapitlen två och två, men jag lutar mer och mer åt att det är de senare kapitlen som får dela på sig. 2500-3000 ord per kapitel är nämligen en ganska bra längd, och längre än så vill man nog inte läsa innan vi byter Jonathan/Sebastian.

Jag valde att introducera Sebastians bästa vän David i kapitel ett. I ett telefonsamtal, och jag tror det blir bra så. Jag oroade mig lite för att läsarna inte skulle kunna knyta an till David om jag visade honom från sin dåliga sida så snabbt efter att jag introducerat honom, som jag gör i Kapitel tre. Och jag gillar inte enkla karaktärer. Nu blir man lite kluven angående David, vilket skapar oanade möjligheter till utsvängningar om boken ändå skulle behöva några extra sidor.

Åh, jag är så smart ibland. Och jag blev så nöjd med början nu, även om det första stycket tog femtio minuter att skriva om, för att rätt ord skulle väljas och bytas ut och sedan hamna på exakt rätt ställe. Det slutade till och med med att jag tog bort femtio ord från det första stycket (läs ett tidigt inlägg, med Etikett smakprov, så ser ni vilket jag menar), och det kändes riktigt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Spam raderas alltid. Irrelevant skit om att "läs min blogg för att vinna grejer", raderas också.

Allt annat läses!